בעיית תוכן כפול היא תופעה נפוצה שכמעט כל אתר מתמודד איתה. תוכן כפול יכול להזיק למאמצי אופטימיזציה של אתר למנועי חיפוש ולגרום לבזבוז לא יעיל של משאבי הסריקה שלהם. לשם טיפול בתופעה זו, אחד הכלים הבולטים הוא שימוש בתג ה-Canonical.
מה זה תג קנוניקל?
תג Canonical הוא אלמנט בשפת ה-HTML הממוקם בחלק ה-Head של הדף. הוא מאפשר לבעל האתר לציין איזו כתובת URL, מתוך מספר כתובות שמכילות תוכן זהה או דומה, היא המועדפת לסריקה על ידי גוגל.
בפברואר 2009, כל המנועים הגדולים (גוגל, מייקרוסופט, יאהו) הכריזו על תמיכה בתג זה. חשוב לדעת שתג ה-Canonical נתפס כהמלצה בלבד, ומנועי החיפוש אינם מחויבים לעקוב אחריו, בניגוד להפניות מסוג 301.
איך נוצרות בעיות של תוכן כפול?
כפילות תוכן יכולות להיגרם ממגוון סיבות:
- שימוש בפרמטרים ב-URL שמשנים את צורת התצוגה אך לא את התוכן.
- אתרים מסחריים המציעים מוצרים עם תוכן זהה אך עם הבדלים מינוריים (כמו צבע או מידה).
- כפילות תוכן כתוצאה ממאמרים המופיעים בכמה צורות תצוגה.
- סיבות טכניות שמאפשרות סריקה של דפים בכמה כתובות.
אזהרה לשימוש בתג קנוניקל
יש להיות זהירים בעת שימוש בתג קנוניקל. מאחר והגולש אינו מועבר בפועל לכתובת המופיעה בתג, טעויות בהגדרתו יכולות להישאר לא מזוהות ולגרום לבעיות רציניות בסריקה.
הבדלים בין הפניה קבועה (301) לבין תג Canonical
בעוד שהפניה מסוג 301 מחייבת את מנועי החיפוש לעקוב אחריה, תג ה-Canonical משמש כהמלצה בלבד. השימוש בו מומלץ בעיקר כאשר יש תוכן כפול או דומה מאוד שצריך להישאר זמין לגולש, או כאשר ישנה מגבלה טכנית שמונעת הפניית 301.
איך להשתמש בתג קנוניקל?
ניתן להשתמש בתג קנוניקל באמצעות שני דרכים:
- הוספת האלמנט לחלק ה-Head של דפי HTML כאשר יש כפילות URL.
- שליחת תגובת שרת שמכילה את כותרת ה-rel="Canonical" לטיפול בכפילויות של גרסאות קובץ, כמו PDF.
- Cross Domain Canonical
תג ה-Canonical יכול לטפל גם במקרי כפילויות בין שמות דומיין שונים, כאשר תוכן משוכפל בין מספר אתרים. זה מאפשר להגדיר כתובת URL קנונית בדומיין המועדף, תוך שמירה על זמינות התוכן בכמה כתובות.
באמצעות הבנה נכונה ושימוש זהיר בתג ה-Canonical, אפשר למזער את הנזקים הפוטנציאליים של תוכן כפול ולשפר את יעילות אופטימיזציה של האתר למנועי החיפוש.